Vsak, ki se poda na podjetniško pot, kar hitro spozna, da uspeh čez noč v resnici zahteva več let trdega dela, polnega odrekanja in ostrega fokusa. Vsak začetek je skromen v smislu doseženih ciljev (in pogosto tudi financ), a vztrajnost, trma in močna vizija ustanoviteljev na koncu tehtnico uspeha običajno prevesijo v prid podjetja. Vse to velja tudi za startup podjetja, prejemnike nagrade Slovenski start:up leta, ki jo podelimo vsako leto v sodelovanju s Slovenskim podjetniškim skladom in Ministrstvom za gospodarski razvoj in tehnologijo. Spoznaj zgodbe zadnjih treh prejemnikov nagrade.
V 6 letih od dvojca do ekipe 120 ljudi
Dolgoletna znanca David Mohar in Jan Dobrilovič sta v letu 2015 sklenila združiti moči in čistilne storitve enkrat za vselej premaknila iz črnega, v popolnoma reguliran trg. Razvila sta platformo Beeping, ki predstavlja most med gospodinjstvi in čistilci. Z njeno pomočjo lahko hitro, varno in učinkovito najemaš preverjene čistilce za svoj dom.
Ekipa Beepinga, ki je najprej omogočala čiščenje le za fizične osebe, lani jeseni pa svoje storitve razširila še na segment poslovnih prostorov, je po treh letih obstoja postala prepoznavna blagovna znamka pri nas in na Hrvaškem. V istem letu so prejeli laskav naziv Slovenski start:up leta 2018.
David in Jan sta podjetnika, ki se pri svojem delu vedno naslanjata na številke in ne čustva. Njuno sistematično in strukturirano delo je navdihujoče in tako vzor v startup ekosistemu. Dokaz za to je Janova naslednja izjava: "Med našimi sodelavci so predvsem ženske med 30. in 45. letom starosti, ki že imajo izkušnje in pri svojem delu zares uživajo. Zanimanje za delo pri nas je zelo veliko, vendar pa jih od vseh prijavljenih kandidatov v svojo mrežo sprejmemo le okoli sedem odstotkov, saj imamo dokaj visoka in zelo jasna merila."
Prav podatkovno gnano poslovanje je najbolj prepričalo komisijo, ki ga je opisala kot vzorno, učbeniško in za vzor generacijam, ki prihajajo. Tako poslovanje jim pomaga ohranjati vzdržen poslovni model in okoli 20-odstotno rast poslovanja. "Vesel sem, da je komisija prepoznala pomen urejenosti procesov, kar je za poslovanje izjemnega pomena in se pri startupih po navadi kar nekako spregleda," je povedal Jan, ki mu posel in takoj za njim nogomet predstavlja največjo strast v življenju.
Pred kratkim je na enem izmed naših dogodkov povedal, da njegova ekipa trenutno šteje 120+ članov, po dobrih temeljih na slovenskem in hrvaškem trgu, se že nekaj časa pripravljajo tudi za vstop na trg Zahodne Evrope. Zaradi razglašene pandemije v letu 2020 so morali vstop na ta trg nekoliko prestaviti, a v tem času ne počivajo, kar še posebej dokazuje njihova konstantna rast. Po lanskem prvem valu pandemije so zrasli za 2,5-krat.
Od skrivnega pakiranja knjig na parkirišču do navdušenja zvezdnice Khloé Kardashian
"Nikoli si nisva predstavljala, da bo sploh prodana milijonta knjiga. Septembra 2013 sva stavila, koliko knjig bova prodala v prvem letu. Rado je rekel 500, jaz 700. Na srečo sem jaz zmagal, ampak nekako skromno linearno so šle projekcije iz leta v leto. Do zadnjih ključnih trenutkov nisva vedela, kako velika zgodba lahko nastane iz tega. Šele pred kratkim sva dobila reality check, kaj vse to zdaj pomeni," je na enem izmed dogodkov povedal soustanovitelj Malih junakov, Slovenskega start:up leta 2019.
Dvojec, Rado Daradan in Mic Melanšek, sta glavna "krivca" za eno izmed najbolj odmevnih podjetniških zgodb ne le pri nas, temveč tudi globalno. Mali junaki, ki ustvarjajo personalizirane knjige za otroke in družino, so v dveh letih pred prejetjem nagrade po prometu zrasli za kar 82-krat. Oktobra 2019 so izdali milijonto knjigo in leto zaključili z več kot 27 milijoni evrov prihodkov. V letu 2020 so dosegli nov mejnik - 2 milijonta knjiga.
V času, ko sta ob pivu staknila glavi in dobila izjemno podjetniško idejo, sta bila sodelavca v korporaciji. Tovrstno delo jima ni bilo preveč blizu. Želela sta početi nekaj, s čimer bi širila pozitivno energijo. V igri je bilo nekaj idej, na koncu so zmagale personalizirane knjige za otroke. O ideji sta veliko razmišljala in čedalje bolj konkretno snovala svoj koncept.
"Začela sva sama in v tistem času nisva imela niti pisarne. Takrat sva živela na različnih koncih sveta, jaz v tujini, Rado v Sloveniji. V to najprej nisva šla na vse ali nič, saj sva takrat delala še druge stvari. Še nekaj časa po ustanovitvi podjetja si namreč nisva izplačevala plač. V tem sprva nisva videla posla, ampak dobro idejo," je povedal Mic.
Začela sta sama, brez večjega začetnega kapitala in tudi brez znanja o tem kako nastajajo otroške knjige. Povezala sta se z znanimi avtorji in ilustratorji, najprej s Ferijem Lainškom, po 6 letih, petnajstih novih knjigah in šestih trgih, pa so se produkt naučili razvijati po svoje. Njihovo delo je postalo bolj konceptualno, vedno bolj so razmišljali o občutkih, ki jih bo vzbudilo listanje in branje knjige. Začeli so se osredotočati na tematike in posebne priložnosti: rojstni dan, božič, materinski in očetovski dan,...
Ekipa z velikimi sanjami danes šteje krepko čez 100 članov, največ knjig danes proda na ameriškem trgu. Pri tem sodelujejo tudi z več kot 50 zunanjimi sodelavci, kot so pisatelji, ilustratorji, prevajalci in tiskarji. Medtem, ko Mic velja za vizionarja, ki kot direktor marketinga in kreative skrbi za trženje in imidž vseh njihovih izdelkov ter zrazvoj novih, Rado velja za realista, ki kot direktor podjetja skrbi za nemoteno delovanje vseh procesov v ozadju – od produkcije, tiska in podpore kupcem do vodenja financ.
Njihovo oglaševanje odstopa od klasičnega, ki ga je po Micovih besedah sprožil naslednji dogodek: "Prelomna točka se je zgodila, ko nam je neka gospa poslala fotko, ki bi morala biti po vseh estetskih pravilih grda. Takšna, ki je ne objaviš na Facebook ali Instagram. Ampak je gospa zraven pripisala simpatično besedilo in smo rekli, pa poskusimo. Objava je požela neverjeten odziv, kot še nobena prej. In ugotovili smo, da naša družbena omrežja niso platforma za to, da se mi tam bohotimo in hvalimo svoje produkte, ampak platforma, kjer lahko uporabnikom omogočimo, da oni povedo, kaj čutijo ob naših knjigah."
Eden izmed njihovih novih marketinških prijemov je še posebej požel velik uspeh. Personalizirano knjigo so namreč poslali tudi True Thompson, hčerki zvezdnice Khloé Kardashian in ameriškega košarkarja Tristana Thompsona. Khloé je bila nad knjigo tako navdušena, da jo je delila tudi s svojimi sledilci na Instagramu. Ob fotografiji je zapisala, da se ji zdi darilo prikupno, kar je pomenilo veliko potrditev za Male junake.
Razvoj prave ideje in ekipe je terjal svoj čas tudi pri InstaTextu, aktualnemu startupu leta
Se spomniš, kdo je aktualni nosilec naziva Slovenski start:up leta? Ja, to je InstaText, ki je pred dnevi svoj produkt lansiral še na Product Hunt-u, skupnosti najbolj zagretih "lovcev" na najbolj sveže in najboljše tehnološke produkte. Matej Guid, soustanovitelj podjetja, je po razglasitvi zmagovalca lani po prireditvi povedal: "Mene je že nominacija presenetila, ker se v teh časih nismo imeli časa fokusirati na nič drugega kot na razvoj projekta."
Spletno orodje InstaText na podlagi umetne inteligence ustvari takojšnja priporočila in ideje, kako vsebinsko izboljšati tekst, ga narediti bolj berljivega in razumljivega, je plod dela treh strokovnjakov, raziskovalcev s področja umetne inteligence, ki so bili primorani zaradi narave svojega dela pogosto pisati znanstvene članke in druga zahtevna besedila v angleškem jeziku. Lektorji in prevajalci pri tem niso prišli v poštev, saj so izboljšave potrebovali takoj. "Tudi v poslovnem svetu dobro napisan email lahko pomeni razliko med uspehom in neuspehom," pravi Matej.
Ideja se je postopoma razvijala skozi leta, ključni preboji, ki so omogočili razvoj tehnologije za izboljševanje besedil, so se zgodili med letoma 2015 in 2018. Prvo je bilo spoznanje, da je njihova tehnologija dozorela in uporabnikom resnično nudi dodano vrednost pri pisanju in izboljševanju angleških besedil, sledil pa trenutek resnice, ko so omogočili preizkus začetne različice spletne aplikacije širšemu krogu testnih uporabnikov.
InstaText je že Matejev drugi uspešni podjetniški podvig, prvi je Avior. Potrditev njegovega strokovnega dela je bila že nominacija za najboljšo doktorsko disertacijo s področja umetne inteligence 2010 v Evropi. "Petnajstletnemu pridobivanju dodatnih znanj se gre zahvaliti, da smo našli, razvili pravo idejo ter sestavili učinkovito ekipo, ki je idejo uspešno realizirala in jo danes tudi uspešno trži," je povedal Matej.
Ekipa je ambiciozna. V prvem letu je dosegla preko 140 tisoč evrov prihodkov, zdaj je njihov cilj te rezultate podvojiti.
Iščemo Slovenski start:up leta 2021
Nagrada je namenjena slovenskim inovativnim startup podjetjem s potencialom rasti na globalnih trgih, ki s svojo vztrajnostjo, prepoznanimi dosežki ter drzno razvojno vizijo predstavljajo zgled v domačem in tujem startup okolju. Kdo je ta, ki je v preteklem letu najbolj izstopal in si zasluži postati ambasador z nazivom Slovenski start:up leta 2021?
To bomo izvedeli 16. junija 2021, ko bomo razglasili zmagovalca. Trenutno poteka nominacijski potopek, kjer aktivni člani startup ekosistema nominirajo vsak največ eno podjetje. Komisija bo med vsemi prejetimi nominacijami izbrala 5 finalistov, ki se bodo v mesecu maju predstavili pretežno mednarodni strokovni komisiji, ki bo izbrala zmagovalca.
###
Vsebinsko podporo za prejemnike finančnih produktov P2, SK75 ali SI-SK po shemi "de minimis" sofinancirata Slovenski podjetniški sklad in Evropska unija, in sicer iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Izvaja se na podlagi programa Vsebinska podpora prejemnikov sredstev (MSP) v obdobju od 2018 do 2023 v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020.